Igår fick jag sitta med när min praktikförskola hade stängningsdag/planeringsdag. De skulle diskutera hur de vill utforma och använda barnens portfolio och hur utvecklingssamtalen ska se ut.
Vi började med att gå runt och se på allas avdelningar, deras dokumentation och barnens portfolio. Det var intressant att se hur olika alla gör och vad de jobbar med osv. Sen skulle vi diskutera fram förslag på hur portfolien kan se ut. Det var rätt kul att se att personalen var engagerad, eller iaf att vissa var mer än andra, precis som det kan vara i skolan, vissa pratar mer och andra mindre. Sen kom chefen och var med en stund och har ett mindre bra minspel då hon hör förslag som hon inte gillar....lutade ner huvudet i händerna och suckade djupt när förlaget att dela upp portfolio flikarna i ålder 1-5 år. För att det ska bli tydligt för barn och vuxna var man sätter i dokumentationen. Men då tyckte hon att det kan skapa en jämförelse i åldrarna mellan barnen, som ju inte finns eller ens var poängen med förslaget. Trevlig person ibland men inte en bra chef!
Därefter var det lunch och deras underbara kokerska hade gjort lax och sen blev det efterrätt, dagens bästa händelse!
Efter det skulle avdelningarna diskutera utvecklingssamtal, när ska de vara, hur ska de vara osv.
De sista 20 minuterna var jag aktiv, för då fick jag ställa mina frågor och dokumentation och naturvetenskap. Fick ok svar men det vi får läsa om med pedagogisk dokumentation, där man kan se en lär process, finns inte direkt i verksamheten jag är. De förstod inte helt skillnaden heller när jag försökte förklara att dokumentation och pedagogisk dokumentation är två skillda saker, samtidigt har de börjat lite med att iaf låta barnen vara med att ta hand om dokumentationen och ge sina kommentarer som skrivs ner tillsammans med tex. bilder.
Så jag kände mig rätt seg då jag inte direkt hade möjlighet att vara aktiv i diskussionen, då jag inte vet så mycket om hur deras portfolio och utvecklingssamtal är utformade. Jag har jobbat med båda när jag jobbade ju, men alla gör så olika och hela dagen kändes bortkastad, förutom lunchen då.
Sen börjar jag tänka på när vi i skolan ska jobba med dessa bitar, OM vi ens kommer göra det. Eller förväntas jag kunna jobba med de bitarna när jag är klar och får en tjänst??? Saknar mer praktiska och tillämpande kunskaper som är knutna till verkligheten, till det jag faktist SKA göra sen.....för ska man lära sig det på praktiken så....har jag inte gjort det och då vet jag säkert mer än en del andra då jag har lite erfarenhet av det iaf.
Jag ska vara med på min förskolas planeringsdag imorgon. Inte så taggad! Men det kan nog vara nyttigt att se så många sidor av yrket som möjligt..
SvaraRadera